Επενδυτικά κίνητρα για οπτικοακουστικές παραγωγές: είναι γεγονός!

Πριν από λίγες ημέρες ψηφίστηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Βασικό μέρος του αποτελούν τα κίνητρα και το ρυθμιστικό πλαίσιο για την προσέλκυση παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στη χώρα μας.

Θα προσπαθήσω να μη γίνω κουραστικός παραθέτοντας μεθοδολογίες επενδυτικών κινήτρων στην οπτικοακουστική βιομηχανία όπως το tax-rebate, το cash-rebate ή το tax-shelter. Νομίζω ότι κάθε χώρα επιλέγει το κίνητρο που ταιριάζει στις διοικητικές δομές της σε συνδυασμό με το προφίλ των επενδυτών που θέλει να προσελκύσει. Πολύ σύντομα αναφέρω ότι στην περίπτωση της χώρας μας επιλέχθηκε το σχήμα cash-rebate, δηλαδή εκ των υστέρων επιδότηση-επιστροφή 25% επί επιλέξιμων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν εντός της επικράτειας κατά την παραγωγή του οπτικοακουστικού έργου. Θα αποφύγω, επίσης, να παραθέσω επιτυχημένα παραδείγματα παγκόσμιων τουριστικών προορισμών που αναδείχθηκαν διότι αποτέλεσαν το σκηνικό πολύ επιτυχημένων εμπορικά κινηματογραφικών έργων - νομίζω άλλωστε ότι αρκετά παραδείγματα είναι ήδη γνωστά στους περισσότερους.

Θα προτιμούσα να αναφερθώ σε κάποιες κρίσιμες προεκτάσεις από τη νομοθέτηση αυτή, όπως ότι:

■ Εχουμε τη δημιουργία ενός ξεκάθαρου οικονομικού κινήτρου, ίσως του πρώτου στην περίοδο της κρίσης, που έχει στόχο την τόνωση της κατανάλωσης μέσω εισροής ξένων κεφαλαίων στη χώρα.

■ Αυτό το κίνητρο θα αναπαραγάγει άμεσες επιδράσεις στη ζήτηση υπηρεσιών σχετικών με τις οπτικοακουστικές παραγωγές, με αποτέλεσμα ευεργετικά τόσο χρηματοοικονομικά όσο και σε όρους απασχόλησης για τους κλάδους αυτούς, οι οποίοι συρρικνώθηκαν σε υπέρμετρο βαθμό λόγω της δημοσιονομικής κρίσης.

■ Ως έμμεση επίδραση θα εξοικονομηθούν χρηματοοικονομικοί πόροι που θα στηρίξουν σε δεύτερο χρόνο την εγχώρια καλλιτεχνική δημιουργία για οπτικοακουστικά έργα.

■ Ταυτόχρονα θα αναπαραχθούν και έμμεσες επιδράσεις στη ζήτηση και την απασχόληση υπηρεσιών, όπως η διαμονή, η εστίαση και οι μεταφορές.

■ Συνολικά θα δημιουργηθεί μια τόνωση - μεγέθυνση βασικών δημοσιονομικών μεγεθών, όπως το ΑΕΠ, μέσω ενίσχυσης της ζήτησης και αύξησης των φορολογικών εσόδων.

■ Η επιλογή της Ελλάδας ως τοποθεσίας για παραγωγή οπτικοακουστικών έργων θα βοηθήσει στη συνεχή και δωρεάν προβολή της χώρας μας ως παγκόσμιου τουριστικού προορισμού.

■ Εγκαταλείπετε το σχετικό φορολογικό κίνητρο του ν.3842/2010 (άρθρο 73) που ενεργοποιήθηκε ελάχιστες φορές, κάτι που μας κάνει να σκεφτόμαστε ή ότι ήταν κακοσχεδιασμένο βάσει των σύγχρονων τάσεων και εξελίξεων του οπτικοακουστικού κλάδου ή ότι νομοθετήθηκε αλα καρτ για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων περιπτώσεων.

■ Ολοκληρώνεται μια δημόσια συζήτηση με αρκετές εξαγγελίες, η οποία διήρκεσε πάνω από δέκα χρόνια, για τη δημιουργία σχετικού επενδυτικού κινήτρου από πολλές κυβερνήσεις και υπουργούς. Σε αυτό το σημείο θα ήταν άδικο να μην τονίσουμε ότι οι κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. αντιλήφθηκαν άμεσα την εξαιρετική σκοπιμότητα του μέτρου αυτού για την ελληνική οικονομία.

Κλείνοντας, θεωρώ ότι κρίσιμο σημείο για την επιτυχία του πρόσφατα νομοθετούντος κινήτρου θα είναι η γρήγορη εξειδίκευσή του σε μια απλή -λειτουργική- σύγχρονη διαδικασία που θα παράγει πολλαπλά και μετρήσιμα αποτελέσματα για τη χώρα. Αυτός θα είναι ο δείκτης επιτυχίας του μέτρου που φέρνει το πολιτικό αποτύπωμα του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης Νίκου Παππά και του γενικού γραμματέα Ενημέρωσης Λευτέρη Κρέτσου που έβαλαν πραγματικά πολύ ψηλά τον πήχη αφού έχουν δεσμευτεί 450 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2017-2022 μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), η χρήση των οποίων προϋποθέτει ξένες άμεσες δαπάνες 1,8 δισ. ευρώ την επόμενη εξαετία στον τομέα των οπτικοακουστικών παραγωγών.

*Οικονομολόγος,Τεχνολόγος Διοίκησης Επιχειρήσεων, M.Sc.

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *