«Βιομηχανία» απάτης στον βωμό του κάλλους

Σε μάστιγα απάτης τείνουν να εξελιχθούν κέντρα αδυνατίσματος/αισθητικής και γυμναστήρια για τους καταναλωτές, καθώς αν δεν προσέξουν τα συμβόλαια που υπογράφουν μπορεί να βρεθούν χρεωμένοι με δεκάδες χιλιάδες ευρώ, τα οποία πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να τα πάρουν πίσω. 

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι τον τελευταίο καιρό έχει στείλει στον εισαγγελέα 49 περιπτώσεις που αφορούν ινστιτούτα αισθητικής (ιδίως για παράνομη άσκηση επαγγέλματος, απάτη, σωματικές βλάβες από αμέλεια κ.ά.), αλλά και γυμναστήρια που λειτουργούσαν χωρίς σχετική άδεια στο πλαίσιο της προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των καταναλωτών.

Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι τα περισσότερα κέντρα αισθητικής/αδυνατίσματος, αλλά και τα γυμναστήρια ζητούν προκαταβολικά τα χρήματα του «πακέτου» των υπηρεσιών που προσφέρουν, με αποτέλεσμα αν στην πορεία διαπιστωθούν προβλήματα ή ο πελάτης επιθυμεί να διακόψει, πολύ δύσκολα να του επιστρέφονται τα χρήματα που έχει δώσει. Αλλωστε δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις στο πρόσφατο παρελθόν που μεγάλες αλυσίδες κέντρων αδυνατίσματος και γυμναστήρια έριξαν «κανόνι» στην αγορά και οι πελάτες τους έχασαν τα χρήματα που είχαν προκαταβάλει, με κορυφαία περίπτωση εκείνη της Νότας Αυγερινοπούλου (Beauty and Diet), που εδώ και 13 χρόνια καταζητείται από τις ελληνικές αρχές.

Ο άλλος μεγάλος τομέας όπου ελλοχεύει κίνδυνος για την υγεία των καταναλωτών είναι τα κέντρα αδυνατίσματος που διενεργούν ιατρικές πράξεις χωρίς να έχουν τη σχετική άδεια ή τις διενεργούν χωρίς την παρουσία επιστημονικά υπεύθυνου γιατρού ή του αντικαταστάτη του. Μάλιστα, για το θέμα έχουν αρχίσει και… μαζεύονται καταγγελίες στον Συνήγορο του Καταναλωτή και γι’ αυτόν τον λόγο έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών και του Συνηγόρου, προκειμένου να διερευνώνται άμεσα οι καταγγελίες.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έλαβε αναφορές από καταναλωτές κατά της επιχείρησης που παρουσιαζόταν ως γυμναστήριο - πολυδύναμο κέντρο, σύμφωνα με τις οποίες, αν και είχαν πληρώσει για συγκεκριμένες υπηρεσίες και προγράμματα, διαπίστωσαν ότι ο χώρος του γυμναστηρίου διέθετε ελάχιστα όργανα, οι γυμναστές εμφανίζονταν για λίγο και δεν υπήρχαν υπάλληλοι γραμματείας για να τους εξυπηρετήσουν. Το αποτέλεσμα ήταν να μην μπορούν να γυμναστούν λόγω των ελλείψεων ή να γυμνάζονται χωρίς την επίβλεψη εξειδικευμένου προσωπικού.

Σε συνέχεια των παραπάνω, ο Συνήγορος του Καταναλωτή διενήργησε έρευνα, απευθυνόμενος τόσο στο Τμήμα Αθλητισμού της Διεύθυνσης Αθλητισμού και Πολιτισμού της Γενικής Διεύθυνσης Ανάπτυξης, όσο και στη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και στη Διεύθυνση Υγειονομικού Ελέγχου της Περιφέρειας Αττικής, από την οποία προέκυψε ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση «είχε υποβάλει αίτηση το έτος 2013 για χορήγηση άδειας λειτουργίας ιδιωτικού γυμναστηρίου για συγκεκριμένους χώρους, στον Δήμο Αθηναίων, η οποία απερρίφθη, ενώ απαγορεύθηκε η λειτουργία της ως γυμναστηρίου». Από την έρευνα προέκυψε επίσης ότι η καταγγελλόμενη επιχείρηση δεν διέθετε ούτε άδεια λειτουργίας πολυδύναμης μονάδας αδυνατίσματος - εργαστηρίου αισθητικής. Η επιχείρηση συνέχιζε όλο αυτό το χρονικό διάστημα να εισπράττει προκαταβολικά χρήματα για παροχή υπηρεσιών γυμναστικής, ενώ γνώριζε ότι δεν υφίσταται νόμιμη άδεια λειτουργίας, παριστάνοντας εν γνώσει της ότι λειτουργεί νομίμως. Με έγγραφό του ο Συνήγορος του Καταναλωτή διαβίβασε στην Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών τα στοιχεία που είχε συγκεντρώσει για να εξετασθεί αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της απάτης.

Τι πρέπει να προσέχετε στα «πακέτα» παροχής υπηρεσιών

• Nα μην εξοφλούν το κόστος του προγράμματος προκαταβολικά, ακόμη και αν εμφανίζεται ως προσφορά ή συνοδεύεται με δώρα.
• Να επιβεβαιώνουν την ιδιότητα του προσώπου που πραγματοποιεί τις θεραπείες (π.χ., για θεραπεία από γιατρό: όνομα και ειδικότητα γιατρού).
• Να υπογράφουν δελτία παραγγελίας με τους όρους που συμφωνήθηκαν (ιδίως τον τρόπο και τον χρόνο παροχής των υπηρεσιών και ανάλυση της αξίας της κάθε μεμονωμένης υπηρεσίας και το είδος της) και να ζητούν αντίγραφα των συμβάσεων που υπογράφουν.
• Οι συμβάσεις πρέπει να αναφέρουν τα πλήρη στοιχεία της εταιρείας (επωνυμία, διακριτικό τίτλο, διεύθυνση, τηλέφωνο, αριθμό άδειας λειτουργίας της επιχείρησης, ΑΦΜ και ΔΟΥ).
• Να ζητούν και να κρατούν τις αποδείξεις για τις υπηρεσίες που τους παρέχονται με αναφορά της θεραπείας που κάθε φορά κάνουν.
• Να ενημερώνουν άμεσα την τράπεζα (εγγράφως) σε περίπτωση ακύρωσης της συμβάσεως με τη μονάδα αδυνατίσματος, εφόσον η πληρωμή έχει γίνει με πιστωτική κάρτα, για να τους επιστραφούν τα χρήματά τους για τις υπηρεσίες που δεν τους έχουν παρασχεθεί.
• Να αποχωρούν από το ινστιτούτο αισθητικής αν νιώσουν ψυχολογική παρενόχληση ή πίεση.
• Να μην κάνουν χρήση σκευασμάτων αν δεν ελέγξουν γνωστοποίηση ΕΟΦ.
• Ο καταναλωτής μπορεί να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση χωρίς καμία αιτιολογία μέσα σε 30 ημέρες από τη σύναψή της, με αποστολή γραπτής ειδοποίησης προς το ινστιτούτο.
• Δικαιούται επίσης να καταγγείλει οποτεδήποτε τη σύμβαση και να αποδεσμευθεί από αυτή, οπότε θα αφαιρεθεί η αξία των υπηρεσιών που του έχουν ήδη παρασχεθεί και θα του αποδοθεί το υπόλοιπο, αν και η εταιρεία δικαιούται να παρακρατήσει ποσοστό 2,5% του υπολοίπου αυτού.

«Μας ήρθαν υποθέσεις με συμβόλαια που ξεπερνούν τις 300.000 ευρώ»

«Ο κόσμος πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός στο τι συμφωνεί και στο τι υπογράφει», δηλώνει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή στην «Ε», κ. Αθηνά Κοντογιάννη, και συμπληρώνει: «Τα τελευταία χρόνια μάς ήρθαν υποθέσεις από κέντρα αδυνατίσματος/αισθητικής, αλλά και από γυμναστήρια, με συμβόλαια που ξεπερνούν τις 300.000 ευρώ, που σημαίνει ότι κάποιοι άνθρωποι είτε έπεσαν θύματα απάτης είτε δεν πρόσεχαν τι υπέγραφαν. Οταν όμως οι καταναλωτές διαπιστώνουν ότι δεν τους παρέχονται οι υπηρεσίες που τους υποσχέθηκαν προφορικά, τότε ζητούν τα χρήματά τους πίσω και δύσκολα τα παίρνουν. Χρειάζεται μεσολάβηση προκειμένου να επιστραφεί μέρος των χρημάτων, και βέβαια μόνο αν πρόκειται περί σοβαρής και μεγάλης επιχείρησης».

Χαρακτηριστική περίπτωση απάτης πολλών καταναλωτών, όπως αναφέρει η κ. Κοντογιάννη, ήταν ένα γυμναστήριο που λειτουργούσε παράνομα στο κέντρο της Αθήνας. Αποτέλεσμα, πολλοί καταναλωτές που συμβλήθηκαν με τη συγκεκριμένη επιχείρηση, έχοντας πληρώσει προκαταβολικά τη συνδρομή τους, και τις σχετικές υπηρεσίες να μη λάβουν και τα χρήματά τους να χάσουν.

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *